11 jan 2012

Rundvleesstoof, Indisch gekruid

Ik heb dit recept van iemand overgenomen, wat aangepast en uitgeprobeerd, en het smaakte goed.
Alleen omdat ik een prikkelbare darm heb, kreeg ik een dag later erge krampen, omdat er uien in het recept zitten en daar kan ik niet tegen.

400 gram runderstoofvlees (kleingesneden)
2 uien
1 eetl. olie
2 dikke tenen knoflook, gesnipperd                                                        
2 theel. komijn
1 theel. gemberpoeder
1 theel. kardemon
1 blikje tomatenpuree (70 gram)
150 ml yoghurt (kwark kan ook)
scheutje water
100 gram diepvriesdoperwten (of 1 rode paprika)
verse koriander

- Verwarm de olie en bak de uien en de knoflook.
- Voeg het vlees en de kruiden toe en bak het om en om, op hoog vuur.
Is het vlees dichtgeschroeid aan alle kanten, dan zet je het vuur lager.
- Doe de tomatenpuree in de pan samen met 1 eetlepel yoghurt. Roer het goed door het vlees, voeg beetje bij beetje de rest van de yoghurt toe. Zet het vuur laag en laat het zeker 3 uur, tot je merkt dat het vlees uit elkaar valt, op laag vuur pruttelen. Af en toe roeren.
- Als de saus te veel inkookt, voeg je af en toe een beetje water toe.
- Doe de laatste 10 minuten de doperwten (of de paprika) erbij. Doperwten gaan erin voor het kleureffect.
- Bestrooi het mengsel met zout en peper.
- Lekker met rijst.

Als je geen doperwten of paprika hebt kun je ze ook gerust weglaten.
Ik had nog een restje rode kool over en die erbij gegeten.

Tip: Je kunt er ook nog roergebakken chinese kool bij doen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten