15 feb 2012

Speltbrood (broodbakmachine)

Omdat ik een Prikkelbare Darm heb en had gelezen dat het kan zijn dat je niet tegen tarwe kunt ben ik op spekt overgegaan. Dus zelf een brood bakken en koekjes. Ik moet zeggen dat het brood veel smakelijker is dan tarwebrood.
Wel opletten geblazen, want als je het deeg maakt mag er maar 4 minuten gekneed worden. Het moet dan geheel gemengd zijn en dan rijzen. Dit omdat spelt nog een hele korrel is en bij langer kneden je brood niet goed rijst.
Nadat ik het met de hand en met deeghaken had geprobeerd ben ik toch in de broodmachine begonnen, maar wel aangepast. Ik zet hem op programma voor normaal brood (3 uur) en laat hem ongeveer 4 minuten kneden tot het goed gemengd is. Ik doe zelf daarbij de kanten waar het meel zit steeds met een spatel voorzichtig naar het midden duwen, anders is het niet naar 4 minuten goed door elkaar.
Dan als de machine even stopt omdat hij de andere kant op gaat draaien haal ik voorzichtig het bakblik eruit en laat de machine doordraaien. Onderwijl haal ik de deeghaak uit het blik en leg het deeg weer terug in het bakblik. Als de machine stopt met kneden en gaat rijzen zet ik het bakblik terug in de machine. En laat hem verder zijn werk doen.
Het gaat echt super goed en je krijgt een mooi, smakelijk speltbrood!!

Wat heb je nodig;

500 gram speltbloem of speltmeel (of 400 gram meel + 100 gram bloem )
325 ml  handwarm water (of 150 ml sinaasappelsap + 175 ml water )
7 gram droge gist
10 gram suiker
10 gram boter
7 gram zout

- Doe het volgens bovenstaand schema in de machine en zorg dat de gist niet gelijk in contact komt met het zout.
( Zie verder de beschrijving hierboven.)

Ik gebruik zoals je ziet een deel sinaasappelsap, omdat het brood beter gaat rijzen van de vitamine C die daarin zit. Je zou ook een vitamine C tablet kunnen verkruimelen en erbij doen en dan gewoon alleen water gebruiken.
Binnenkort ga ik weer een speltbrood bakken en dan een gedeelte speltvlokken toevoegen. Men zegt dat dan je brood minder snel uitdroogt, maar dat wil ik eerst zelf proberen. Daar horen jullie nog van.
Ik heb met speltvlokken geprobeerd, en dat maakt het brood wat smeuiger. Maar het kan ook goed zonder hoor!
Bij het gebruik van speltvlokken moet je 100 gram speltvlokken 10 minuten wellen in 100 ml water.
Dan 400 gram meel gebruiken en 100 ml water van de 325 ml water aftrekken, die je voor het brood nodig hebt. Verder kun je dan de vlokken gewoon toevoegen zoals je de andere ingredienten toevoegd.



12 opmerkingen:

  1. Anoniem2/20/2012

    Zou het ook mogelijk zijn om dit in de oven af te bakken ipv met een broodbak machine?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de oven afbakken kan natuurlijk ook heel goed. Maar omdat ik een broodmachine heb en dat makkelijker is doe ik het daarin. Als je hem in de oven gaat bakken moet hij wel eerst goed rijzen en de dubbele volume hebben voor je hem gaat afbakken.

      Verwijderen
  2. Is het ook mogelijk om de suiker te vervangen door agavesiroop. Weet iemand dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem5/15/2013

      Waarschijnlijk niet. De suiker zorgt nl. dat de gist beter werkt

      Verwijderen
    2. Anoniem8/06/2013

      Gist heeft glucose, sacharose of zetmeel nodig om goed zijn werk te doen.
      Dit zit ook in de meeste stropen, siropen en honing.
      Ik zou het gewoon proberen, werkt het niet dan werkt het niet.

      Verwijderen
    3. Wel met honing, lijkt mij het ook kunnen met agavesiroop?

      Verwijderen
    4. ik heb 10 gram coconut blossum sugar gebruikt dit gaat super

      Verwijderen
  3. Heeft iemand al eens uitgeprobeerd of dit brood met iets anders te vergelijken is , als het om de bakmachine gaat? b.v. brioche, bagel dough, fast ,whole wheat??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. heb sinds een paar dagen een broodbakmachine en ben speltbrood aan het bakken heb er al twee gebakken , ik doe de machine op de stand voor het basisbrood , het is een kort programma van 2 minuut 12, en het resultaat is heel erg goed

      Verwijderen
  4. Anoniem11/03/2013

    Super bedankt ;-)

    -- bart

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anoniem9/12/2014

    kan ik ook olie gebruiken ipv boter ?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anoniem3/12/2015

    Kun je bijv ook de bbm eerst alleen laten 4 min. laten kneden (bijv. progr voor pizza) , dan verder met het normale programma waarbij je de kneedhaak gelijk weghaalt?

    BeantwoordenVerwijderen